107703028840820085

I’m wondering if anybody has the original and transcripts of the classic 70′s Malaysian comedy by Jamali Shadat and Hamid Gurkha.

JS: Jamali Shadat
HG: Hamid Gurkha

I’m trying to remember bits and pieces of the conversation.

Sains dan Teknologi
Cat/JS: meooowwww

Atan/JS: pegi sana la kucing!

Cat/JS: meooowwww

Atan/JS: eh, kucing kurap ni! pegilah engkau sana!

one times two are two, two times two are four, two times three are six, two times four are eight, two times five are ten, two times six are twelve. eg apa plak melalut-lalut ni?

ah, bahasa melayu plak

Atan/JS: 16 tahil satu kati, 1 pikul 100 kati, 40 pikul 1 koyan, 40 koyan tau apa…haha. Ah, mengaji plak. Satu kali dua du…dua kali du…pot, empat, empat kali dua laaapan, lapan kali dua enambelaaaasss.

Granpa/HG: [coughs]

HG: Atan? [progressively louder]

orang kejelah, tak senanglah!

engkah marah atukye

takde marah

nak apa?

jangan cakap keras-keras sangat

nak apa tok?

tak, atuk nak diam diam aje

.

tok, haa…hari ini atan dapat keputusan periksa.

apa dia?

ilmu alam, dapat sembilan

sembilan ya? bagus tu , bagus

bahasa melayu, bahasa kebangsaan, dapat sembilan

sembilan ya? bagus tu, bagus, banyak ya? hm-mmm

ilmu sains, dapat sembilan

yelaguuuus, semuanya dapat sembilan ya?

tok, tapi ada pelajaran yang tak lulus

apa cu?

cikgu marah

yelah apa dia?

cikgu suruh belajar kat rumah

yelah apa tu?

cikgu suruh belajar ilmu hisab

hah?

hisab, nak belajar hisab

kurang ajar nyer cucu

eh atan, kau tengok muka atuk engkau ni. ni pasal hisab lah jadi macam ni

atok tau, hisab adalah matapelajaran yang paling penting

dari pada muda sampai ke tua, hompong di hompong di nampak, dah jadi kempot, ini ngisap lah punya pasal

.

kira kira la bodoh

ooooooooooo

kau tak cakap pasal kira kira

ini lah agaknya ni…

ini ngisap-isap, aku mana tau, dulu mana ada perkataan hisab ni

agaknya, inilah yang dinamakan otak kerbau ni

waduh, nampaknya cucu aku dah kurang ajar ni

haa..tok, adalagi satu matapelajaran yang terpegi (?),

apadia

yang paling penting, untuk alam sekitar

apa dia tan?

sains dan teknologi

apa dia?

sains dan teknologi

.

kelapa loji kat belakang tu banyak

ya cakap pelan pelan

sains
sains
dan
dan
teknologiiiii
ya kok dah pelan sangat

pakcik rahman!

yaaa…yaaa

pacik rahman tengok la atok ni bodoh

apaketau?? apakedinge?

tidak rahman, ha, engkau tengok la cucu aku ni

apsal tan?

atan nak belajar sains dengan ilmu hisab

ooo itu pakcik. saya kat rumah tadi dengar pakcik bertengkar berdua. yang sains dan teknologi ni matapelajaran, dan ilmu hisab ni pun matapelajaran juga.

ooo…matapelajaran

dah bahasa-bahasa inilah, yang menentukan, kemenangan dalam peperiksaan..

oooo

tapi ilmu sains tetap dapat sembilan ya

ya sembilan

———————————————————–
then there’s the other episodes
kemalangan jalanraya [singh bangs chinese behind]
haiyaahhh…heiya…manyak sui, olang sudah hentam gua punya belakang ni, haiya
hei
ah, ini pasai apa ni, pasai apa ni

ilmu pengasih [atan acts as mediator between his quarelling mom and dad]
tijah [atan's father having a mistress]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>